گزارش صعود به چهل چشمه کردستان
بخش گزارش برنامه
تاریخ یکشنبه 19 اردیبهشت 1395

گزارش صعود به چهل چشمه

موضوع برنامه : صعود مشترک با گروه کوهنوردی علمدار تهران و فرهنگ بیجار به قله چهل چشمه

ارتفاع از سطح دریا : 3170 متر

تاریخ و زمان  برنامه :15 و 16 و 17 اردیبهشت 1395

این بار سفرمان طبق تقویم گروه  به سوی خطه کردستان و صعود قله چهل‌چشمه «بلندترین قله این استان» رقم خورد.

کردستان سرزمینی است نیمه‌کوهستانی و سرسبز که در این فصل زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود.

روستاهای اطراف

از روستاهای اطراف چهل چشمه می‌توان به، اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره نمود. از مسیرهای معمول برای فتح این کوه می‌توان به سه مسیر، اسحاق آباد، بست و درهوان اشاره نمود. لازم است ذکر شود که در نزدیکی روستای بست یک پناهگاه جهت استفاده کوهنوردان احداث گردیده است.

پوشش گیاهی

این مجموعه عظیم کوهستانی صدها گونهٔ گیاهی دارویی بی‌نظیر را در خود جای داده است ازجمله: سولان یاگل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه و... بی‌نظیرترین مجموعهٔ گل و گیاه رادر ایران به وجود آورده است.

رودخانه‌ها

از رودخانه‌های مهم این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. حوزهٔ دریای خزر: قزل اوزن یا سفید رود که به دریای خزر می‌ریزد.
  2. حوزهٔ خلیج فارس: قشلاق؛ این رود که تامین کنندهٔ اصلی آب سد وحدت سنندج می‌باشد در ۲۰ کیلومتری جنوب سنندج با پیوستن به گاوه رود؛ سیروان را به وجود می‌آورند که آب این رود در نهایت به اروند رود و خلیج فارس می‌ریزد.
  3. رودخانه خورخوره که به سد بوکان می‌ریزد می‌توان اشاره کرد.
  4. زرینه رود که به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

چشمه‌ها و ییلاق‌ها

در تمام جبهه‌های این منطقه چشمه‌های فراوانی وجود که که معروف‌ترین و پُر آب‌ترین چشمه آن کانی چاو ره ش نام دارد که در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارد. از ییلاق‌های چهل‌چشمه می‌توان از ییلاق قولنگ احمد خدر در منطقهٔ شمال شرق دیواندره، ییلاق میکائیل کویره، هوار یا ییلاق کانی چاوره‌ش، ییلاق جمین، ییلاق کانی زلیخا و در آخر ییلاق مصطفی خان نام برد. در این مجموعه به دلیل مسیرهای پر شیب و دره‌های بهمن‌گیر ان در زمستان بسیار خطرناک می‌باشد و جهت صعود به آن باید حتماً از راهنماها و کوهنوردان آشنا به مسیر منطقه استفاده نمود.

پوشش جانوری

از جانداران این منطقه می‌توان به خرس، گرگ، روباه، خرگوش، کبک کوهی، مارهای فراوان و گراز اشاره نمود.

کوه چهل‌چشمه که بلندترین این ارتفاعات است، در جنوب‌غربی شهرستان دیواندره و در فاصله (هوایی) ۵۰ کیلومتری آن قرار دارد.

بهترین مسیر صعود این قله از روستای «بِست» می‌باشد. در ۲۰ کیلومتری جاده دیواندره به سقز، تابلویی با عنوان شریف‌آباد قرار گرفته است که بعد از عبور از چندین پارچه روستا و طی ۵۰ کیلومتر به روستای بست می‌رسد.

بست روستایی است پرجنب‌وجوش و با نشاط که در جاده‌ای بن‌بست واقع است. شغل اصلی اهالی آنجا دامداری می‌باشد. و برعکس بسیاری از روستاهای کشور، بیشتر مردم آنجا را جوانان و کودکان تشکیل داده‌اند که با مهمان‌های دائمی روستای خود یعنی کوهنوردان بسیار خوش‌رو و شادان برخورد می‌کنند.

چهارشنبه 15 اردیبهشت  ساعت21:30 با حضور 20 نفر از همنوردان از میدان آزادی برنامه را اغاز کردیم . و  بعد از پشت سر گذاشتن ترافیک سنگین تهران به کرج و  طی تقریباً ۶۰۰ کیلومتر و عبور از شهرهای قزوین ـ زنجان ـ بیجار و دیواندره،ساعت 11روز پنجشنبه 16 اردیبهشت  به  روستای بست رسیدیم. در قسمت انتهایی این روستا قرارگاه کوهنوردی بسیار مناسبی در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا از طرف وزارت ورزش و جوانان دیواندره ساخته شده است که محل مناسبی جهت اسکان تیم‌های کوهنوردی می‌باشد.
    و با توجه به اینکه زمان برای صعود به قله اصلی مناسب نبود . صعود به قله اصلی را به روز جمعه موکول کردیم . و عصر همان روز  یک قله فرعی از چهل چشمه را بنام سر قل بز به ارتفاع 2630 متر توسط عده ای از همنوردان صعود شد . ودر ادامه  سعادتی بود ،  شاهد رقص و اواز محلی کردی که  برای مراسم  عروسی در روستا  گرفته بودند  باشیم و روحیه ای مضاعف برای صعود فردا بگیریم  و شب را در پناهگاه به استراحت پرداختیم .

ساعت 4  صبح بیدار باش زده شد و ساعت 4:40 صعود را شروع کردیم. بعد از طی حدود ۲۰۰ متر از قرارگاه (البته در تاریکی) در داخل دره به پاکوبی رسیدیم که بر روی یالی کشیده بود. این یال در بین دو دره اصلی این کوه قرار گرفته است. پاکوب مورد نظر بسیار منظم و با شیبی مناسب ولی طولانی بر روی این یال تا زیر قلل چهل‌چشمه ادامه می‌یابد.

در آنجا تابلوی نارنجی رنگ «چشمه چاوره‌ش» قرار دارد که نشان از صحیح بودن مسیر صعود است. این چشمه یکی از چهل چشمه‌ای است که در این مکان سرسبز و پرآب قرار گرفته است. با رسیدن به این نقطه احساس کردیم شاید دری را به سوی بهشت یافته‌ایم؟!!!

حدود 4 ساعت طول کشید تا به این نقطه سرسبز و پرآب و برفی  برسیم. دیدن گل‌ها و گیاهان وحشی این منطقه که پوششی بی‌نظیر داشت و رایحه معطر آنجا، همه ما را به وجد آورد بود.

همچنین هوای خنک و آفتابی بسیار خوبی برای تیم ما بود تا بتوانیم حداکثر استفاده و بهره را از این صعود به دست آوردیم. در آنجا پس از کمی استراحت و نوشیدن از آن آب گوارا  و خوردن صبحانه و تجدید قوا  به ادامه مسیر که شیب تند و همراه با برف های یخ زده پرداختیم  .

بعد از یک ساعت و نیم کوهنوردی سنگین ساعت 11:30 به  قله شاه نشین رسیدیم و با توجه به اینکه اوضاع نشان دهنده وخامت وضعیت جوی بود

سریع عکس و مراسم قله را بجای اورده و ساعت 12 راه فرود را در پیش گرفیتم . و در برگشت بواسطه بارش برف و در پایین دست باران همراه با باد خیلی شدید تصمیم گرفتیم ، برگشت از مسیر آبشار را کنسل کرده و همان مسیر صعود را انتحاب کنیم  . و در ساعت 13 روز جمعه به قرارگاه رسیدیم و برنامه را با موفقیت به پایان رساندیم .    و از همنوردان پیش کسوت گروه اقای دهر صبح و اقای زمانیان تشکر میکنیم که تجربیات ارزشمند خود را در اختیار گروه قرار دادند .

شرکت کنندگان در برنامه :

خانم ها :

اوشانی ـ لنگرودی ـ  مقدم ـ مدنی ـ شفائی ـ اقایی ـ محمدی

آقایان :

دهرصبح ـ زمانیان ـ شاهرودی ـ رمیزی پور ـ نجف پور ـ درخشنده ـ سلیمی ـ آزاد ـ خادمی ـ پناهی ـ شفائی ـ بنائی ـ ایرانی ـ حشمت ـ ایران نژاد و چهار نفر دیگر از گروه فرهنگ بیجار که متاسفانه اسامی را ندارم