سبزوار ، روستای باشتین
تاریخ چهار شنبه 19 خرداد 1395

گزارش برنامه ایرانگردی

سبزوار - روستای باشتین

چهارشنبه شب ساعت 23 تهران را به مقصد سبزوار ترک کردیم، پانزده نفر در سه واگن قطار با  هماهنگی آقای اکبر ندافی دبیر محترم هیئت کوهنوردی سبزوار توسط خانم محمودی و آقای ارغوانی صبح روز پنج شنبه 13/3/95 ساعت 8 به ایستگاهخ نقاب رسیدیم و آقای ندافی هم با مینی بوس به رانندگی آقای ملکی آمدند و به اتفاق به سبزوار و اقامتگاه  سازمان بهزیستی وارد شدیم و قرار شد بعد ازظهر ساعت 16 بازدید از اماکن سبزوار انجام شود.

بازدید از مسجد جامع سبزوار با مساحت 4000 متر دوران صفویه و مسجد پامنار با مساحت 350 متر مربوط به سال 317 ه.ق و کاروانسرای فرامرزخان (رباط کانون) که به موزه مردم شناسی تبدیل شده است و منار خسروگرد بر سر راه خراسان بزرگ که در سال های دور ساخته شده است (505 ه.ق) بعنوان مسیل راهنما بوده است.

و بازدید از آرامگاه علامه ملاهای سبزواری معروف به آرامگاه اسرار انجام پذیرفت.

قابل توجه اینکه بنا به گفته آقای اکبر ندافی در سال 1380 سنگ نوردی اهل سبزوار به نام احمد پاشا برج آجری خسروگرد را انفرادی به صورت سلو صعود کرده است.

و بازدید از میدان سربداران و سپس همگی به مجموعه سوارکاری آقای حسن اکرامی، رئیس هیئت کوه نوردی سبزوار وارد شدیم و مورد لطف  ایشان رار گرفته و چند نفر از دوستان کمی سوار کاری کردند و توسط آقای اکرامی بطور مختصر با سوارکاری اسب آشنا شدیم و در آن محل با آقای حمید ذبیحی نوازنده قوشمه (ساز محلی سبزوار) آشنا  شدیم و سپس به مجموعه شهر بازی آقای شهرام از دوستان آقایان ندافی و اکرامی رفتیم و برای فردا برنامه ریزی کردیم و قرار بر این شد به جای صعود قله نظرگاه از آتشکده آذر برزین مهر (آتشکده کشاورزان) دیدن کنیم و سپس به اقامتگاه بهزیستی بازگردیم.

روز جمعه ساعت 6 صبح همگی سوار مینی بوس به طرف روستای فشنتق حرکت و در محل امام زاده سید ابوالقاسم با دوستان کوهنورد هیئت کوهنوردی سبزوار و آقای اکرامی رئیس محترم کوهنوردی سبزوار به طرف اتشکده حرکت کردیم، همراه هیئت کوهنوردی سبزوار سگی از نژاد سرابی به رنگ اخرا و هیکلی تنومند به نام آگر آورده بودند که این سگ امدادگر بود و وجود این سگ در طول حرکت در کوهستان و میان کوهنوردان نشاط خوبی برای ما بوجود آورده بود.

پس از دو ساعت کوه پیمایی به آتشکده رسیدیم و پس از بازدید از آن به کف دره آتشکده رفتیم و از آبشار دیدن کردیم و سپس به امامزاده سید ابوالقاسم مراجعت کرده و بلافاصله به روستای مزینان رفته و در کنار کاروانسرای دوره صفویه ناهار خوردیم و سپس بازدید از کاروانسرا و روستای مزینان و بعد از آنجا از روستای معروف باشتین و قلعه آن و کوچه های روستا و آب انبار روستا و سپس به مزرعه جناب اکرامی در روستای نامن وارد شدیم. و با سگ های امدادگر از نژاد سرابی (با نام های آگر-کی تو- غبار-مرداب-قیامت-ببری) که بسیار باهوش و زیبا بودند و اسب های نژاد ترکمن آشنا شدیم و پس از پذیرایی از آنجا به اقامتگاه بهزیستی برگشتیم.

روز شنبه 15/3/95 صبح قدری از بازار سبزوار دیدن کردیم و ساعت 10:30 با مینی بوس به طرف ایستگاه قطار حرکت و آقایان حسن اکرامی و اکبر ندافی هم ما را تا ایستگاه قطار بدرقه کردند و با دادن سوغاتی و محبتی که به گروه ما کردند قابل وصف نیست از ما جدا شدند.

با تشکر فراوان از آقایان حسن اکرامی و اکبر ندافی رئیس و دبیر محترم هیئت کوهنوردی سبزوار و دوستان دیگر آقایان ملکی و شهرام و همراهان ایشان که در این سفر چند روزه گروه آزادکوه تهران را همراهی کردند.

خداوند آفرینش نگهدارتان باد.

جهت تماشا عکس مربوط به برنامه به گالری رجوع شود.