گزارش برنامه ایرانگردی سفر به آذربایجان غربی
بخش گزارش برنامه
تاریخ دوشنبه 28 تیر 1395

گزارش سفر آذربایجان غربی (خوی، ماکو و قره کلیسا)

با درود!

قبل از شروع برنامه گروهی تلگرامی با نام "سفر قره کلیسا" به وسیله سرپرست برنامه آقای منصورنژاد ایجاد شد که برای برنامه ریزی و هماهنگی با همسفران بسیار سودمند بود و تجربه مثبتی برای دیگر سفرها می باشد.

در تاریخ 15/4/95 ساعت 22:30 با نیم ساعت تاخیر از ترمینال غرب با اتوبوس VIP با 22 نفر از اعضای گروه کوهنوردی آزاد کوه و مهمانانشان شامل خانمها آفاق، صدیقه، زهرا، فاطمه محمودی، رسولی، احمدی، سلمانی، راد، شاه حسینی، فراستی، مرادی، شهبندیان، موسوی، جمیله و فریبا لنگرودی، مطلبی و حشمتی و آقایان منصورنژاد، سروش بخشی، مهرداد سلمانی، ارغوانی، اسدی، و به سرپرستی آقای منصور نژاد سفرمان را به سمت استان زیبای آذربایجان غربی؛ شهر تبریز آغاز کردیم و بعد از پشت سر گذاشتن ترافیک سنگین تهران تا پایانه مسافربری کرج از مسیر قزوین - زنجان در ساعت 8 صبح به ترمینال تبریز رسیدیم. بعد از حدود 20دقیقه انتظار مینی بوسی که از قبل هماهنگ گردیده بود همراه با آقای بخشایش راهنمای هیئت کوهنوردی خوی و راننده آقای ولی عرضعلی فر برای انتقال ما به خوی به ترمینال تبریز آمدند و به سمت محل اقامت در خوی حرکت کردیم و در طول مسیر سرپرست برنامه وظایف کلیه همسفران را در طول سفر تعیین کردند به نحوی که همه همسفران وظایفی برعهده داشتند به شرح زیر:

آقای ارغوانی مسئول مالی

خانم راد مسئول فرهنگی

خانم موسوی مسئول عکاسی

خانم ها سلمانی و شاه حسینی و آقای سلمانی مسئول تدارکات خانم ها رسولی و فراستی شهردار خانم ها فریده و جمیله لنگرودی مسئول تهیه گزارش سفر خانم ها آفاق و زهرا محمودی مسئول سامان دهی درمحل های اقامتی خانم سیما احمدی مسئول انتظامات آقایان سروش بخشی و اکبر اسدی مسئول پذیرایی سه وعده غذایی خانم ها فاطمه محمودی وسوسن مرادی مقسم تنقلات، میوه وغذا.

در مینی بوس همسفران با شیرینی پذیرایی شدند.

در ساعت 11 صبح به محل اقامت خانه معلم خوی که از قبل توسط خانم محمودی و آقای بخشایش هماهنگ شده بود، رسیدیم و کلیه همسفران در 3 اطاق اسکان یافتند.

شهرستان خوی یکی از کهن ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران می باشد و پیشینه سکونت انسان در دشت خوی به ده هزار سال قبل می رسد و در شمال استان آذربایجان غربی قراردارد.

پس از استقرار در مهمانسرا و صرف ناهار و استراحت کوتاه در ساعت 2 عصر برای بازدید نقاط دیدنیشهرستان خوی به راه افتادیم.

اولین نقطه محل بازدید پل قطور بود که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در قسمت سر حد کردنشین قرار دارد. این پل در مسیر راه آهن ایران و ترکیه قرار دارد و در سال 1349 به اتمام رسیده و مهندس سازنده این پل یک زن آلمانی می باشد.

پس از بازدید از پل قطور در ساعت 3 بعد از ظهر برای دیدن سایر نقاط به راه افتادیم و 15:20 به دروازه سنگی خوی رسیدیم این دروازه در جنوب بازار خوی به طرف شهر سلماس قرار دارد و از دوره ایلخانان و قاجاریه بنا شده است و به عنوان حصار تاریخی شهر خوی محسوب می شده و خندقی نیز پیرامون آن وجود داشته است.

همچنین چهارعدد ازاین دروازه ها در چهارسوی خوی موجود بوده است.

بعد از آن به داخل بازار خوی رفتیم که در چهار راه مرکزی در خیابان طالقانی و انقلاب قرار دارد و دارای کاروانسراهای متعدد و بازارهای مختلف بوده است آثار باقیمانده در بازار مربوط به دوره صفویه، زندیه و قاجاریه می باشد.

بعد از آن ساختمان قدیمی شهرداری و فرمانداری مورد بازدید قرار گرفت.

بعد از بازدید از مکانهای فوق دوستان به صرف بستنی توسط یکی از همسفران مهمان شدند.

در ساعت 4 عصر به سمت بازدید از  آرامگاه پوریای ولی راه افتادیم پهلوان پوریای ولی عارف و شاعر قرن هفتم و هشتم هجری قمری است.

بعد از بازدید از آرامگاه پوریای ولی به سمت پل خاتون راه افتادیم این پل در سه کیلومتری جنوب شهرستان خوی بر روی رودخانه قطور در راه خوی به ارومیه قرار دارد. این پل به دستور احمدخان دنبلی ساخته شد.

کلیسای سورپ سرکیس خوی در ساعت 17:35 از بیرون مورد بازدید قرا گرفت.

و مقبره شمس تبریزی هم در ساعت 18:15 بازدید شد.  شمس الدین محمد بن ملک تبریزی، در سال 582 هجری قمری در تبریز متولد شد مدت مدیدی نزد شیخ ابوبکر سله باف و پیر سجاسی تعلیم دید بعد از ملاقات مولانا با شمس تبریزی در قونیه و عزیمت شمس به صورت گمنام و ناشناس در خوی زندگی کرد اما اطلاعات دقیقی از وی در دست نمی باشد.

در ساعت 18:30 به سمت یک منطقه خوش آب وهوا به نام شهر فیرورق به راه افتادیم و پس از ساعتی توقف و استراحت و صرف چای به سمت محل اسکان به راه افتادیم.

صبح روز بعد 16/4 در ساعت 6 صبح بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه در ساعت 6:45 به سمت قره کلیسا به راه افتادیم و 8 صبح به آنجا رسیدیم.

این کلیسا در زبان عرفی سورب تارئوسی وانک به لاتین یعنی کلیسای مقدس طاووس نامیده می شود. تادئوس یکی از حواریون حضرت مسیح است که برای تبلیغ دین مسیحیت به منطقه جنوب فلات ارمنستان آمدند. تادئوس مقدس به دستور پادشاه وقت ارمنستان پس از شکنجه به قتل رسید و در قره کلیسا مدفون شد.

قره کلیسا در شمال شرقی شهرستان چالدران و جنوب ماکو واقع شده و قدمت آن به دوره اول مسیحیت می رسد. درسال 40 میلادی ساخته شده و در تیر 1387 شمسی به عنوان اثر تاریخی و معماری به ثبت رسید.

پس ازحدود یک ساعت توقف و بازدید از قره کلیسا به طرف شهرستان ماکو به راه افتادیم و در ساعت 11:45 به آنجا رسیدیم. شهر ماکو در شمال آذربایجان غربی واقع شده و در سرحد سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آ ذربایجان قرارگرفته و از این نظر دارای موقعیت جغرافیایی و نظامی مهمی است. منطقه چالدران در این شهرستان قرار دارد، بافت قدیمی شهر ماکو زیر کلاهک بسیار بزرگی واقع شده.

لانه لک لک ها در گوشه گوشه ی شهر ماکو و اطراف آن بر روی تیرکهای برق و منبع های آب دیده می شود.

تا ساعت 2 عصر در بخش قدیمی شهر گردش کرده و سپس از بازار قدیمی شهر خرید کردیم. در ساعت 2 عصر توسط خانم راد به صرف ناهار در رستوران شهریار شهر ماکو که مکانی دلچسب و مفرح بود دعوت شدیم.

پس از صرف ناهار در ساعت 14:45 به سمت کاخ موزه باغچه جوق حرکت کردیم. این کاخ دارای قدمت 150 ساله و مربوط به دوران قاجاریه است و خانواده سردارماکویی تا سال 1353 خورشیدی در آن زندگی می کردند و از سال 1358 در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت. بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السطنه ماکویی از سرداران مظفرالدین شاه بوده است.

بعد از بازدید از باغچه جوق به سمت بازار بزرگ منطقه آزاد ماکو حرکت و ساعت 16 به آنجا رسیدیم 1 ساعت برای توقف و خرید فرصت داده شد. بعد از آن به سمت منطقه مرزی ارس و جمهوری آذربایجان که ماکان نام دارد حرکت کردیم. این منطقه یک منطقه حفاظت شده است و در جنوب شهرستان خوی قرار دارد. در طول مسیر و به علت طولانی بودن آن همسفران سعی کردند فضایی دوستانه و سرشار از شادی و سرور و طنز در مینی بوس به وجود آوردند تا از خستگی ناشی از بُعد مسافت بکاهند و در طول مسیر همسفران با تنقلات و میوه که خریداری شده بود، پذیرایی شدند.

در ساعت 19:30 به منطقه مرزی ارس رسیدیم و دوستان درآن قسمت مشغول گشت و سیاحت و عکاسی شدند. برخورد سربازان و مأموران مرزی نیزعالی و فوق العاده دوستانه بود.

بعد از گشت در اطراف رود ارس درساعت 20:30 قرار شد به طرف جلفا حرکت کنیم و پس از طی مسافتهای طولانی به علت طولانی بودن مسیر و دیر وقت بودن توسط سرپرست برنامه دستور تغییر مسیر و بازگشت به سمت محل اقامت داده شد و در ساعت 1 بامداد 4/17 به محل اسکان رسیدیم.

صبح پس از صرف صبحانه در ساعت 10 صبح به سمت ترمینال ارومیه حرکت کردیم.

لازم به تذکر است که راهنمای این سفر جناب آقای بخشایش و راننده آقای ولی عرضعلی فر در تمام این 3 روز که همراهمان بودند در کمال صبر و متانت و بردباری یاریمان کردند. در ساعت 13 سوار اتوبوس VIP مجهز به مانیتور و وای فای شدیم ناهار هم در اتوبوس توسط مهمانداران داده شد.

مسیر ارومیه به طرف تهران از روی جاده ای که بر روی دریاچه ارومیه احداث گردیده می گذشت. این دریاچه در ارتفاع 1267 متر از سطح دریا واقع شده طول آن 130 تا 140 کیلومتر و عرض آن بین 15 تا 50 کیلومتر متغیر است و عمق متوسط دریاچه را 50 تا 60 متر تخمین زده اند. آب آن بی نهایت شور است و هرگز یخ نمی زند و شورترین دریاچه دائمی ایران می باشد.

جاده میان گذر دریاچه ارومیه بر روی دریاچه احداث شده که طول آن 1709 متر است اما 1276 متر آن بر روی دریاچه احداث شده و در 27 آبان 1387 به بهره برداری رسیده است.

سفرمان در ساعت 22:30 دقیقه به اتمام رسید و خیلی به موقع و به دور از ترافیک همیشگی کرج در ایام تعطیلات، به ترمینال غرب رسیدیم.

با تشکر ازهمه همسفران که به نوبه خود مسئولیتهایی را عهده دار بودند و به نحو

احسن انجام دادند.

تهیه کنندگان گزارش: خانم ها جمیله و فریبا لنگرودی

ضمناً اینجانب منصورنژاد به عنوان سرپرست برنامه از تهیه کنندگان گزارش برنامه، و خانم راد به خاطر هماهنگی برای بازدیدها و پذیرائی شان در ماکو کمال تشکر را دارم.

جهت دیدن عکس های کامل به بخش گالری رجوع شود.