گزارش برنامه پیمایش دره نی گاه
بخش گزارش برنامه
تاریخ چهار شنبه 13 مرداد 1395

گزارش برنامه پیمایش دره نی گاه (نگار)

لرستان – دورود پایتخت طبیعت ایران

این بار کوله هایمان را کمی متفاوت تر از همیشه برای اجرای یک برنامه مهیج سه روزه آماده کردیم، وسفرگروه کوه نوردی آزادکوه در اوج گرمای مرداد ماه به استان زیبای لرستان و شهر دورود(پایتخت طبیعت ایران) برای پیمایش دره نی گاه به سرپرستی آقای بهروز جوادی رغم خورد.

چهارشنبه شب 95/05/06 حدود ساعت 23:15 از تهران به سمت شهر دورود حرکت کردیم. صبح ساعت 6:15 به شهر دورود رسیدیم و بعد از پیاده شدن از اتوبوس در سه راهی کارخانه سیمان طبق هماهنگی های قبلی سرپرست دو خودروی نیسان (به دلیل جاده های کوهستانی) منتظرمان بودن و بلافاصله پس از بارگیری کوله ها به سمت ایستگاه محیط بانی گهر به راه افتادیم، و در نهایت در ساعت 7 به پارکینگ و چشمه گل سرخ رسیدیم و پس از تحویل کوله ها جهت حمل با مال تا بخشی از مسیر (به دلیل سنگینی کوله ها برای برنامه سه روزه) ساعت 7:30 از پارکینگ به سمت دره حرکت کردیم.

قبل از ادامه و گزارش برنامه لازم میدانم کمی به معرفی منطقه و شهر دورود بپردازیم.

...{

شهرستان دورود:

شهرستان دورود با قرار گرفتن در منطقه اشترانکوه و دیگر ارتفاعات برف‌گیر با آب‌وهوای معتدل و کوهستانی و طبیعت بکر، جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد به‌طوری‌که پایتخت طبیعت ایران نام‌گرفته است.

قرارگیری در میان ‌دورود پُر آب، این شهرستان را دارای چشم‌اندازهای طبیعی زیبا با آبشارها، چشمه‌سارها، پوشش گیاهی و جنگلی، حیات‌وحش، یخچال‌های دائمی و دریاچه‌های زیبا کرده که یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود.

دورود شهرستانی است در شرق استان لرستان و مرکز آن شهر دورود است. مساحت شهرستان دورود ۱۳۲۶ کیلومتر مربع است. این شهرستان از شمال به شهرستان بروجرد و شهرستان سربند، از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به شهرستان الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم‌آباد محدود است. آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. شهر دورود بر خلاف دیگر شهرستانهای استان لرستان از قدمت تاریخی بسیار کمی برخوردار است. قدمت تاریخی این شهر به حدود ۱۳۰ سال می‌رسد.به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر دورود می‌توانیم این شهر را جدا کننده دو تیره بختیاری و لرستانی نامید. قسمت جنوبی و جنوب شرقی رودخانه‌های مذکور بختیاری و قسمتهای شمالی و شمال غربی رود خانه لرستانی هستند. مردم شهرستان دورود به زبان لری سخن می گویند. گویش های رایج در این شهر شامل لری سیلاخوری و لری بختیاری می باشد

جاذبه‌های طبیعی شهرستان دورود

دورود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی از قبیل کوه، جنگل، رودخانه، سراب، دره و حیات وحش دست نخورده داردبطوریکه لقب پایتخت طبیعت ایران را برای این شهر به ارمغان آورده است. برخی از گردشگاههای طبیعی شهرستان دورود عبارت‌اند از:

1. دریاچه گهر:دریاچه ای طبیعی در دامنه ی اشترانکوه

2. دره اسپر: منطقه زیبای دره اسپر که آبشار زیبایی نیز در آن وجود دارد.

3. دره نی گاه: دره‌ای است در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با طبیعتی بکر.مسیر دستیابی به این دره بکراز طریق مسیر امامزاده پیر عبدالله است که حدود ۱۲ ساعت پیاده روی دارد.

4. کوه پریز.این کوه داری قله ای به نام پریز به ارتفاع 3070 میباشد.

5. کوه قارون.قله این کوه به ارتفاع2750 متر می رسد که از طریق راه آهن و راه آسفالت قابل دسترس است.

6. زیارتگاه شاه پیروالیاین امامزاده که برادر ناتنی امام هشتم(ع)هستند در روستای درب آستانه و در مسیر دریاچه گهر میباشند .

7. بابا هور باباهور یکی از بلندیهای شهرستان دورود است که شهر دورود در دامنه آن قرار گرفته‌است، این کوه دارای درختان بلوط و برخی دیگر از درختان کوتاه قد بوده و از نظر پوشش گیاهی دارای گیاهان متنوع می‌باشد. از دهه هفتاد به بعد توسط برخی کشاورزان باغکار درختان میوه نیز در این کوه (بصورت باغ‌های نسبتاً گسترده) کاشته شده‌است و لایه خاکی این کوه دارای حاصلخیزی مناسبی می‌باشد.

8. آبشار بیشه(پوران): در جنوب شهرستان دورود در فاصله ۳۵ کیلومتری آن قرار دارد. این آبشار یکی از بهترین جاذبه*های استان لرستان است که سالیانه افراد زیادی برای تعطیلات به ویژه از خوزستان به آنجا میروند. علاوه بر آبشار مذکور، منطقه بیشه تفریحگاه های طبیعی دیگری نیز دارد.

}...

پس از رسیدن به گردنه سلام گا (گله چیر) که اطاقک و آنتن مخابراتی بر روی تپه قرار دارد کمی استراحت کردیم و با 4 نفر از دوستان که دریاچه گهر مقصدشان بود خداحافظی کرده و 20 نفر از دوستان و مهمانان آزادکوه به سمت دره سرازیر شدیم حدود  2 ساعت پیاده روی  در ساعت 10:15 بعد از تحویل گرفتن کوله هایمان جهت صرف صبحانه کنار چشمه در ابتدای دره گردو اطراق کردیم.

بعد از صرف صبحانه و استراحت مسیرمان را به سمت دره نی گاه ادامه دادیم، برای رسیدن به کف دره و رودخانه در انتهای دره گردو از روی یک یال مسیر را به سمت پایین دره سرازیر شدیم، به دلیل  باریک و صخره ای بودن مسیر و از آنجایی که یک طور گردشگری با تعداد نفرات زیادی حدود 100 نفر در دره حضور داشتند، کمی باعث کندی پیمایش تیم ما میشد.

در ابتدای دره و رسیدن به رودخانه یک آبشار زیبا از دل سخره ها با زیبایی و خروش خود قدم طبیعت دوستان را به دل طبیعت خوش آمد گفته و خستگی را از تنها رها میساخت.

در ادامه راه مسیرمان را موافق با جریان رودخانه ادامه داده و تا رسیدن به محل کمپ شب مانی چندین بار از عرض رودخانه باید گذشت که در بعضی از گذرگاه ها عمق آب و شدت جریان آب کمی به چالش برنامه می افزاید و با هربار تردد از رودخانه، خنکی آب باعث می شد تا خستگی راه را فراموش کنیم و از هیجان برنامه بیشتر لذت ببریم.

کمی قبل تر از محل شب مانی برای استراحت و صرف ناهار کنار رودخانه و زیر سایه درختی نشستیم و بعد از کمی استراحت و آبتنی به راهمان ادامه دادیم، و در ساعت 16:30 قبل از تلاقی دره خرس و دره نی گاه که کمپ اصلی نیز میباشد، به دلیل شلوغی بیش از حد گروه 100 نفره که در کمپ اصلی اطراق کرده بودند،گروه تصمیم گرفت قبل از رسیدن به کمپ در مکانی بسیار زیبا و دلنشین و به دور از سرو صدا در کنار رودخانه شب را زیر ستارگان بیشمار آسمان که چشم را به خود خیره میکردند به صبح برسانیم.

...{

معرفی دره نی گاه:

دره نی گاه یا دره نگار یکی از دره های بکر و کم تردد زاگرس است که توسط رودخانه گهر که از دریاچه گهر خارج میشه ساخته شده. این دره از 5-6 کیلومتری دریاچه گهر شروع میشه و تقریبا 20 کیلومتر طول داره و در نهایت به روستای تی ختم میشه. در طول مسیر آب چند دره از جمله دره گردو و دره خرس هم به دره نی گاه وارد میشه و همین باعث پر آب شدن رودخانه شده.

اطراف این دره را دیواره ها و صخره هایی بلند احاطه کرده که توصیف زیبایی آن از عهده ی قلم خارج است. این دره یکی از زیباترین و بکرترین دره های کشور هست که به دلیل وجود تنوع زیست محیطی و پوشش گیاهی خود زبان زد خاص و عام است.

پوشش گیاهی این دره شامل انواع درخت های میوه از جمله بلوط، انگور، گیلاس، تمشک، گلابی و… میباشد که زیبایی وسرسبزی دره را دو چندان کرده است. و از گونه های جانوری این منطقه نیز میتوان به حیواناتی نظیر خرس، پلنگ، گربه وحشی، روباه، گرگ، گراز و گونه های پرندگان مختلف و زیبا اشاره کرد. بازدید از این منطقه فوق العاده حتی برای کسانی که کوهنورد حرفه ای نیز نیستند بسیار جذاب و فوق العاده خواهد بود.

}...

با برپایی کمپ شب مانی و روشن کردن آتش و پذیرایی باچای آتیشی تمام گروه گرد هم نشسته و با صحبت وخنده بر گرمای دلنشین جمع افزوده تر میگشت.

لازم به ذکر است آب آشامیدنی در شب مانی اول از آبشار انتهای دره خرس (آبشار ماری) تامین میشود.

سرپرست برنامه پس از صرف شام و شب نشینی کمی درباره برنامه فردا با گروه صحبت کردند؛ و با هماهنگی سرپرست قرار شد یک تیم از دوستان که مشتاق هستند تا آبشار دره خرس ها (آبشار ماری) را از نزدیک ببینند، و با آوردن آب از سرچشمه و گرفتن عکس از منطقه برای دوستان، بتوانند آنها را با زیبایی های آبشار  که خود سر مست از این زیبایی شدند نیز سهیم کنند؛ صبح زود ساعت 6 به سمت آبشار حرکت کرده و تا قبل از حرکت تیم خود را برسانند.

آبشار دره خرس ها (آبشار ماری)

آبشار دره خرس ها (آبشار ماری)

صبح ساعت 7 از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها برای دیدن وثبت زیبایی های بکر منطقه در ذهن و جانمان ساعت 8:15 کمپ را ترک کرده و به مسیرمان ادامه دادیم و با کمی آرام حرکت کردن و آب بازی ها و شیطنت در مسیر منتظر رسیدن دوستان از آبشار شدیم، بعد از یکپارچه شدن گروه دره را تا حدود ساعت 13 ادامه دادیم و برای صرف ناهار و استراحت اطراق کردیم و با هماهنگی سرپرست تنی به آب زدیم که در گرمای ظهر تابستان و خستگی راه بسیار دلچسب بود؛

بعد از کمی استراحت به سمت آکواریوم حرکت کردیم، آکواریوم نام منطقه ای در دره نی گاه میباشد که با احاطه شدن سخره های عظیم در دوطرف رودخانه و عمق بیش از دو متر آب پدید آمده که در سالیان نچندان دور به دلیل زلالی و شفافی آب ماهی های در حال شنا قابل رویت بودند؛ و مکان بسیار عالی برای شنا و آبتنی بود که گروه ما نیز بی نسیب از این لذت نبود.

آکواریوم

در ادامه مسیر پس از حدود 2 ساعت پیاده روی و چندین بار گذر از رودخانه در ساعت 18:30 برای شب مانی دوم در منطقه چنار(پاچنار) که با درختان چنار زیادی احاطه شده بود توقف کردیم، طولی نکشید که با کمک و همدلی دوستان چادرها برپاشدند و آتش با رقص شعله های خود فضای دلفریب زیبایی را برایمان به ارمغان آورد و تا پایان شب دوستان گرد هم با خوردن چای و شام و مراسم شعر خوانی شب دوم را زیر سقف آسمان به صبح رساندیم.

صبح ساعت 7:30 بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادر ها و لوازم و اجرای مراسم پایان برنامه و خواندن شعر ای ایران کمپ را به سمت مقصدمان روستای تپه تی ترک گفتیم.

و در راه دوستان با تمام خستگی 2 روز برنامه باز هم از تمام لحظه های با هم بودن نهایت استفاده را کردند و با خواندن شعر های گروهی و لذت بردن از مناظر بکرطبیعت، دره نی گاه را پشت سر نهادیم و در ساعت 9 در روستای تی  پس از استراحت و نوشیدن آب منتظر آمدن نیسان ها بودیم، که متاسفانه به دلیل شلوغی منطقه ساعت 11:15 رسیدند.

و ساعت 12 در رستوران شهرداری دورود بودیم که پس از استراحت و خوردن ناهار که از قبل سرپرست محترم برنامه آقای جوادی هماهنگ کرده بودند، تا ساعت 15:30 با آمدن اتوبوس شهر دورود را به سمت تهران ترک کردیم و یک برنامه پر هیجان و بسیار عالی را در کارنامه خود و گروه به ثبت رساندیم و تنها خاطرات و تجربیات کسب کرده از این پیمایش را برای خود به ارمغان آوردیم.

در آخر جا دارد از آقای رضا قضات عضو گروه گل کوه که به عنوان یار همیشگی گروه آزادکوه و راهنمای منطقه در این پیمایش ما را یاری کردند تشکر و قدردانی ویژه ای به عمل آید؛

و گروه کوهنوردی آزادکوه برای داشتن چنین دوستان مهربان و بزرگی همچون عمو رضا عزیز به خود می بالد.

اعضای تیم پیمایش دریاچه گهر:

سرکار خانم راد- خانم مطلبی – خانم لنگرودی- آقای افشین بخشایش

اعضای تیم پیمایش دره نی گاه:

خانم ها: نیکو اوشانی/ سیما احمدی/ نوشین مرادپور/ سعیده رحمانی/ مریم سلمانی/فاطمه شاه حسینی/ لیلا قره داغی

آقایان: بهروز جوادی (سرپرست)/ رضا قضات(راهنما)/ ناصر ارغوانی/ منصور منصور نژاد/

اکبر آقاخانی/ بابک آقاخانی/ آرش آقاخانی/ احسان آقاخانی/ حمید زمانیان/ عبدالخالق رمیزی پور/ حسن اسکندری/ اشکبوس سلیمی/ غلامرضا اسدی

»با تشکر از آقای بهروز جوادی عزیز برای اجرا و سرپرستی برنامه«

راننده اتوبوس آقای میرزایی: 09123859182

راننده های نیسان : آقایان ناصر مرادی و علیرضا عباسی

09166689282 – 09168662331

که در این سفر ما را یاری کردند.