پیمایش جنگل های نور و چمستان به دریاچه الیمالات
تاریخ دوشنبه 15 اذر 1395

گزارش برنامه

پیمایش جنگل های نور و چمستان به دریاچه الیمالات

اینبار در تعطیلات آذرماه به اتفاق جمعی از دوستان آزادکوه و مهمانان عزیزمان به سرپرستی آقای بهروز جوادی برای پیمایش جنگل های چمستان تا دریاچه و سد زیبا و بکر الیمالات راهی شهر نور شدیم.

چهارشنبه 10 آذر نود و پنج ساعت 8 صبح در ترمینال شرق با دوستان قرار گذاشتیم، که به اتفاق با اتوبوس به سمت نور راهی شدیم . حدود ساعت 12:40 دقیقه به محل اقامتمان منزل دوستان عزیزمان آقایان جوادی و معصومی ، بعداز رستم رود و نرسیده به نور روبروی درب پارک جنگلی نور رسیدیم.

بعداز کمی استراحت و خوردن ناهار و چای با هماهنگی سرپرست، برنامه آزادی داشتیم جمعی از دوستان به بازار و جمعی به کنار ساحل و پیاده روی سپری شد تا هنگام شام که همگی کنار هم جمع شدیم و با شعر خواندن و گفت و گوهای دوستانه و خوردن چای و مهم تر از آن بحث درباره تبدیل شدن گروه آزادکوه به باشگاه و خواندن آئین نامه های جدید فدراسیون و چالش ها و بحث ها و نظرات دوستان به پایان رسید و ما و دیگر دوستان طبیعت دوست از گروه های دیگر که در جمع ما حضور داشتند، فقط امیدواریم با چنین دستورالعمل های دست و پاگیر و کمی سختگیرانه ورزش کوهنوردی و طبیعت گردی با چالش مواجه نگردد و تعداد دوستان طبیعت گردی که باید جذب گروه و باشگاه شوند، با توجه به کم شدن این چنین گروه های رسمی، به تک روی و صعود های تکنفره و اتفاقات ناگوار در طبیعت منجر نگردد.

در انتها و پایان شب آقای جوادی سرپرست برنامه درباره برنامه پیمایش صبح توضیحاتی به دوستان دادند و از چگونگی اجرای برنامه مطلع کردند.

صبح پنج شنبه ساعت 7:30 از محل اقامتمان به سمت جنگل نور پیاده روی را آغاز کردیم، هوای بسیار دلچسب و خوبی را در مناظر زیبای جنگلی داشتیم و خیلی از درختان به دلیل بارش سنگین برف هفته گذشته شکسته شده بودند. حدود ساعت 9 برای صرف صبحانه در جنگل اتراق کردیم و بعد از صرف صبحانه چند نفر از دوستان به منزل برگشتند و ما هم به پیمایش مسیر ادامه دادیم؛

بعداز خارج شدن از پارک جنگلی نور به روستای مرداب و سید کلا رسیدیم با وجود درختان مرکبات منظره بسیار زیبا روحمان را به پرواز درآورد و با مهمان نوازی روستایان عزیزمان و پذیرایی با پرتقال های محلی که اجازه دادند خودمان از درخت دستچین کنیم خستگی از تنمان رخت بر بست و با ادامه مسیر به سمت دریاچه وارد جنگل های چمستان شدیم،

و بعد از حدود یک ساعت پیاده روی در جنگل با هوای دلچسب و مناظر زیبا و به زیر درختان سربه فلک کشیده  جنگلی افرا ، توسکا و بلوط که میوه های بلوط در تمام طول مسیرجنگل بر روی زمین به چشم میخورد، که از درختان سر به فلک کشیده برای آغاز سفرشان برای تبدیل شدن به نهالی جدید برای رشد و جایگزینی جنگل و بخشی برای تامین غذای زمستانی و فصل سخت برای بقای حیوانات جنگل مانند سنجاب ها، به زمین افتاده بودند و ما نیز از دیدن آن مناظر بینظیر که برای مدتی هرچند کوتاه ذهنمان عاری از هرگونه دقدقه و سرشار از مستی ناب زیبایی بود؛ بی نصیب نبودیم.

در ساعت 14 به سد و دریاچه بکر الیمالات در دل جنگل های چمستان رسیدیم که بعد از کمی استراحت و خوردن ناهار مشغول به گشت زنی اطراف دریاچه و ثبت خاطرات خوش یکی دیگر از سفرهای ایرانگردی در کارنامه خود با گروه آزادکوه سپری شد؛ سپس به سمت درب اصلی پارک جنگلی حرکت کردیم  که حدود ساعت 16 به جاده اصلی چمستان به نور رسیدیم و با توجه به تاریکی هوا و خستگی مابقی راه را با یک وانت نیسان به سمت محل اقامتمان به پایان رساندیم.

درضمن در تمام طول مسیر و پیمایش بالا که توضیح داده شد یک سگ زیبا با ما کل مسیر را همراهی کرد و در طول مسیر پا به پای گروه حتی از مسیرهایی که کمی دشوار به نظر می رسید تمام ساعات کنار گروه بود و تا پایان برنامه که سوارنیسان وانت شدیم مجبور به ترک این موجود با وفا شدیم که حتی کمی از مسیر را پس از حرکت به دنبال ماشین دوید که باعث ناراحتی اکثر بچه های گروه شد، که باید با این شرایط از هم جدا میشدیم. در همان مدت کوتاه وابستگی بین این موجود زیبا و ما بوجود آمده بود و برای خودم جای بس خوشحالیست که میبینم هنوز دوروبرم انسانها و دوستانی ناب با قلب های بزرگ و مهربان دارم که با دیدن یک جنگل ناب یا برکه ای آب سرشار از مستی و عشق میشوند ویا رفتارشان با یک حیوان ولگرد که وقتی دیدند یک سگ کل مسیر با ما بود برای عبور از خیابان دست سگ را گرفته و به آن سوی خیابان برده تا خطر تصادف رفع گردد و از باهم بودن لذت بیشتری آیدمان گردد؛

بعداز رسیدن به منزل و کمی استراحت و خوردن چای همگی با خوردن آبگوشت لذیذی که دوستانی که از نیمه راه برگشته بودند علی الخصوص خانم مریم خسروانجم که زحمت پختن و تهیه آن را کشیده بودند پذیرایی شدیم.

و حدود ساعت 21 همگی به ساحل؛ کنار دریا رفتیم و با برافروختن آتش؛ شادی و پای کوبی و شعر خواندن و در آخر خوردن بلال کنار آتش شب دوم را به پایان رساندیم.

صبح ساعت 7:30 به سمت ترمینال محمود آباد حرکت کردیم و ساعت 9 سوار اتوبوس شده و ساعت 14:30 در ترمینال شرق از دوستان خداحافظی کرده و از هم جدا شدیم.

و در پایان جا دارد از آقای بهروز جوادی برای سرپرستی عالی مانند همیشه و همچنین آقای حسن معصومی همنورد و دوست عزیزمان از گروه گل کوه که منزلشان را در اختیار گروه قرار دادند که با امکانات و راحتی که دوستان داشتند باعث شد یک برنامه بسیار خوب را در کنار یکدیگر تجربه کنیم و از با هم بودن لذت ونهایت استفاده را بهرمند شویم کمال تشکر و قدردانی را داریم.

شرکت کنندگان

آقایان: بهروز جوادی - اکبر آقاخانی - بهمن شیرزاد - منصور منصور نژاد - ناصر ارغوانی - حسن معصومی - آرش آقاخانی - احسان آقاخانی - عباس جاودانی - اشکبوس سلیمی - کاظم مهاجرانی

خانم ها: خسروانجم - مولایی - اوشانی - کربلایی - مرادپور - راد - فراستی - احمدی - خانم مهاجرانی و محمودی