صعود قله آراکوه
بخش گزارش برنامه
تاریخ شنبه 11 دی 1395

گزارش صعود قله آراکوه

اولین برنامه فصل زمستان گروه جمعه مورخ 10 دی ماه 1395 صعود قله آراکوه بود که حدود ساعت 7 از تهرانپارس با سه خودروی شخصی به سمت جارجرود- روستای کمرد حرکت کردیم،

روستای کمرد در منطقه جاجرود و در جوار جاده هراز قرار گرفته است.در گذشته کمرد روستای زیبا و گردشی بود که آبشار بلند آن شهرت بسیاری داشت.
اکنون با گذشت زمان به یک منطقه صنعتی و به طبع آن به یک روستای حاشیه نشین کارگران و کارکنان این گونه مناطق تبدیل گشته است.

بعد از پارک خودرو ها و کمی پیاده روی به آبشار رسیدیم که متاسفانه به علت استفاده از آب بالادست جهت ساخت و ساز خشک شده بود،

بعد از خوردن صبحانه در کنار آبشار به سمت قله حرکت کردیم.

آراکوه قله ای‌ست منفرد و کم ارتفاع (۲۷۰۰ متر) که از جنوب به جاده هراز و از غرب به جاده سد لتیان و از شمال به منطقه لواسان کوچک (نیک‌نام ده) و از شرق به کوهستان‌های کم ارتفاع شهرک پردیس (رودهن) می رسد.

متاسفانه در ابتدای شروع مسیر کوهستانی با صحنه ای مواجه شدیم که قلب و روح هر طبیعت دوست و کوهنوردی را با درد و ناراحتی مواجه میکرد. مساحت بسیار زیادی از منابع طبیعی که تبدیل به شهرک سازی شده بود و همچنان دستگاه های راهسازی مشغول تخریب تپه های اطراف بودند، که اولین پیامد آن همان خشکیده شدن آبشار بوده است. آبشاری که خود زمانی باعث جذب گردشگر میشده

ساعت حدود 8:30 بعد از صبحانه به سمت قله حرکت کردیم که هرچه ارتفاع میگرفتیم مسیر بکر تر و برف بیشتری نشسته بود، حرکتمان به دلیل همپایی با برخی دوستان که تقریباً برای اولین بار تجربه صعود قله را داشتند کمی به کندی و آهستگی پیش میرفت که این نیز باعث شد کمی با تاخیر برنامه به پایان نیز برسد.

برای رسیدن به پای قله مسیر زیادی باید پیمایش شود تا به زیر قله که مانند کلاهکی در منطقه است رسید، برای پیمایش آخر و رسیدن به قله شیب نسبتاً تندی با برف زیادی را برف کوبی کردیم که بعضی از قسمت های شمالی که آفتاب کمتری خورده بود تا بالای زانو در برف فرو رفته و با برف کوبی مسیر را باز کردیم،

حدود ساعت 13 بروی قله ایستادیم هوا بسیار خوب و آفتابی داشتیم که مناظر زیبایی از جمله سد لتیان – قله های اطراف و قله دماوند را رویت کردیم.

بعد از کمی استراحت و مراسم قله با خواندن شعر ای ایران به سمت پایین سرازیر شدیم، زمانی که به کمرد رسیدیم خورشید غروب کرده و تاریکی همه جا را فرا گرفته بود.

پس از خداحافظی از دوستان حدود ساعت 18:30 به سمت تهران حرکت کردیم.

شرکت کنندگان:

خانم ها: محمودی – مرادپور سلمانی – و شهناز خانم

آقایان: اکبر آقاخانی – رمیزی پور شاهرودی اسکندری احسان آقاخانی – آرش آقاخانی - اهدی

برای مشاهده عکس های بیشتر به گالری رجوع شود.