برنامه جنگلنوردی خلخال به اسالم

شب مانی در محل پرورش ماهی دریا بن ( دریا بین ) منطقه اسالم

خاتمه برنامه : منطقه اسالم ساعت  ۱۶/۳۰

مقدمه:

یکی از معروف ترین مسیرها در بین کوهنوردان و طبیعت گردان برنامه ای با عنوان اسالم به خلخال است که در واقع پیمایش مسیر خلخال تا اسالم از طریق جاده مالرو و قدیم آن است . علت این که این مسیر اغلب از خلخال به اسالم پیمایش می شود به دلیل سختی کمتر راه  می باشد چرا که در این حالت شما از ارتفاع ۲۱۰۰متری به ارتفاع ۳۳۰ متری می رسید و این یعنی فرود و نه صعود. هر چند فرود در شیب تند هم چندان کار راحتی نیست!

بهترین زمان برای اجرای این برنامه فصل بهار، تابستان و تا نیمه اول فصل پاییز می باشد. البته در فصل تابستان در بخشی از مسیر جنگل شرجی را باید تحمل کرد…

موقعیت شهرستان خلخال

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل واقع شده‌است و مرکز آن شهر هروآباد  است.این شهرستان از طرف شمال به شهرستان کوثر از طرف شرق به‌استان گیلاناز طرف جنوب به استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان میانه محدود می‌شود. شهرستان خلخال در ۴۸ درجه و۳۲ دقیقه طول جغرافیایی و۳۷ دقیقه و۳۷ درجه عرض جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است. شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می‌یابد رشته کوههای تالش درشرق آن از شمال به جنوب کشیده شده‌است که مانند سدی میان دریای مازندران و استان گیلان و آذربایجان قرار گرفته‌است به طوریکه بر خلاف دامنه‌های شرق در دامنه‌های غربی آن در خشکی هوا پوشش گیاهی انبوه و چشمگیری دیده نمی‌شود در این شهرستان رود مهم قزل‌اوزن و شاخه‌های آن مانند شاهرود آرپاچای و شنگ‌آباد به طرف جنوب جریان داشته و سرانجام به دریای مازندران می‌ریزد این منطقه از لحاظ آب وهوا دارای تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد است به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی و شرایط کوهستانی این منطقه دارای جالبترین منابع آب‌های گرم معدنی است که مهم‌ترین آنها آب گرم معدنی خلخال سویی در بخش سنجد در فاصله شهرهای گیوی و خلخال می‌باشد .

در شهرستان خلخال گویش‌های متعددی وجود دارد از آن جمله می توان به گوبش‌های ذیل اشاره نمود:

۱ ـ  زبان ترکی آذری در خود شهر و اکثر روستاهای خلخال.

۲ ـ گویش کردی در بخش مرکزی در دهستان لنبر و روستاهای اطراف.

۳ ـ  گویش تاتی که یکی از گویش‌های منحصر به فرد و باستانی می‌باشد در بخش شاهرود خلخال رواج دارد.

۴ ـ  گویش تالشی که در بخشی از روستاهای مرزی در منطقه شاهرود رواج دارد.

گونه های حیوانی منطقه  :

پلنگ ، خرس ، گرگ ، بز کوهی ، مارال ، خوک ، روباه ، شغال ، خرگوش ، عقاب ، شاهین ، قرقی ، انواع مار ،انواع پرندگان ، بلدرچین ،  سوسمار ، عقرب ….

طبق تقویم سه ماهه دوم سال برنامه جنگلنوردی اسالم به خلخال مشترک با گروه همیلار و گروه فرهنگ بیجار به اجرا گذاشته شد و با جمع شدن همنوردان ( ۱۸ نفر ) در ساعت ۲۱/۳۰   چهارشنبه ۹۶/۴/۴ در محل قرار روبروی ایران فیلم و بعد از قرار دادن کوله پشتی ها در میدل باس آقا تقی این یار همیشکی  به سمت خلخال از جاده سرچم  در استان اردبیل به راه افتادیم .  و در ساعت ۷ صبح به خلخال رسیدیم و بعد از سوار کردن راهنمای مسیر  آقای مینافر که قبلا هماهنگی های لازم شده بود به پارک شهر رفته و بعد از صرف صبحانه و جداسازی کوله حمله ،کوله سنگین را به وانت سپرده تا در محل شب مانی به ما تحویل دهد .

روز اول دوشنبه( ۹۶/۴/۵ )

شروع حرکت از تفرجگاه اندبیل در هفت کیلومتری شهر خلخال ودر ۱۲۲ کیلومتری اردبیل در منطقه ای جنگلی با درختان قد کوتاه میباشد. بعد از روستا چند کیلومتری آسفالت و بعد از آن پیاده روی شروع میشود . ساعت ۱۰/۳۰ بعد از آماده شدن دوستان و با مشخص شدن نفرات سر قدم (  همنورد سلیمی ) و عقب دار( همنورد نجف پور ) در جهت شرق از تفرجگاه (ارتفاع ۲۱۰۰) برنامه شروع میشود . ابتدای مسیر سربالای با شیب نسبتا ملایم  است که حدودا یک ساعتی زمان میبرد که به بالای گردنه زینی شکل و با چشم انداز روستای زیبای کله رود( سمت چپ ) و باد تندی نیز در حال وزیدن است، میرسیم و  تیم حرکت خودرا در یک مسیر فرود با شیب ملایم  شروع میکند . از این زمان به بعد مسیر پیاده روی ۱۸ ـ ۱۶ ساعته ترکیبی از کوهنوردی و جنگل نوردی در مسیرهای سبک و سنگین ،بدون امکانات خاص رفاهی اما باچشمه های پر از آب میباشد . ساعت ۱۱:۲۰وارد جنگل با ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا میشویم . بعد پیاده روی در جنگل زیبا با درختان قطور و درخچه های سرخس و آلوی وحشی که خیلی هم ترش بودند، به روستای رم خوانی که چشمه آب خنکی نیز دارد  (۱۴۸۰ ارتفاع) رسیده و نهار خورده و  بعد از نوشیدن آب و پر کردن بطری و گرفتند چند عکس یادگاری به مسیر خود ادامه میدهیم . از این روستا به بعد دیگر جزء محدوده استان گیلان میباشد. ساعت ۱۷  به روستای ناو رسیدیم  . در طی مسیر دو چشمه و روستای ناور پایین را با فاصله یک ربع از هم دیگر پشت سر گذاشته و به یک تقاطعی میرسیم   باید از سمت چپ حرکت کنیم بعد طی کردن مسیر نسبتا سخت و با شیب ملایم  به روستای دریا بن ( دریا بین )  رسیدیم   و با عبور از پل چوپی در ساعت ۱۹/۳۰ نزدیک محل پرورش ماهی  در یک فصای سرسبز و در کنار رودخانه   برای شب مانی چادر ها را بر پا کردیم . و به استراحت و شام خوردن  و برپا کردن و خواندن آواز توسط همنوردان خوش صدا در ساعت ۲۳ به امید دیدن آبشار دریا بن جملگی در چادرها رفتند و خوابیدند .

روز دوم سه شنبه (۹۶/۴/۶):

صبح ساعت ۶ بیدار باش زده شد و ساعت ۶/۳۰ جملگی به سمت آبشار حرکت کردیم  و در ساعت ۷/۴۰ به ابشار زیبای دریابن رسیدیم ( لازم است خاطر نشان کنم آبشار خارج از مسیر حرکت بوده ودر یک مسیر دره ای ، ترکیبی از درختان و صخره ای  زیبا و خنک با  صرف زمان۳۰ دقیقه ای،  قرار دارد . طول آبشار ۳۰ متر و ارتفاع ۸۰۰ متر از سطح دریا ) نیم ساعت از خنکای آب و طبیعت زیبا لذت برده و بعد از عکس گرفتن  به سمت محل برپای کمپ حرکت میکنیم ( ساعت ۸ )

و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها در ساعت ۹/۳۰ صوت شروع حرکت زده میشه  و از جاده پشت کمپ در سمت چپ به مسیر خود ادامه داده و  به تقاطعی میرسیم که باید از سمت راست حرکت کنیم . در طی مسیر به چشمه آبی رسیده  و بعد از  پر کردن بطریهای خالی مانده از شب قبل به مسیر ادامه میدهیم و از جذابیتهای و مناظر زیبای جنگل لذت می بردیم  و به سطح صاف حاشیه رود خانه رسیدیم . از این به بعد مسیر تراورسی و در حاشیه رودخانه امتداد پیدا میکند در طی مسیر دو چشمه با حد فاصل یک ساعت از همدیگر وجود دارد . صمنا در بین مسیر  دوستان همنورد کرمانی را دیدیم و دوستان خوشحال از دیدن هم لحظاتی به آوازخوانی و رقص پرداختند    بالاخره با طی ۳۲ کیلومتر مسیر ساعت ۱۶/۳۰به انتهای مسیر پیاده روی که  روستای لاکه تاشون  است، میرسیم ( ارتفاع ۳۳۰ متر)  و سوار ماشین شده و به مقصد تهران حرکت میکنیم و در ساعت ۲ صبح روز جهارشنبه در تهران همنوردان به امید اجرای یک برنامه خوب دیگر از هم خداحافظی میکنند .

ضمنا  خانم کیمیا کریمان کم سن وسال ترین همنورد گروه مورد تشویق قرار گرفت .