گزارش برنامه ایرانگردی الیگودرز، شول آباد، روستای آشناخور
تاریخ دوشنبه 6 اردیبهشت 1395

گزارش برنامه ایرانگردی

الیگودرز- شول آباد - روستای آشناخور

سفر این هفته گروه کوه نوردی آزادکوه در فصل زیبای اردیبهشت ماه به استان لرستان شهر الیگودرز به سرپرستی آقای بهروز جوادی کلید خورد.
چهارشنبه شب 1/02/95 حدود ساعت 23:30 با جمعی از دوستان آزاد کوه و گل کوه از تهران به سمت شهر الیگودرز حرکت کردیم. صبح ساعت 6:30 به شهر الیگودرز رسیدیم و بعد از خرید نان داغ و تازه برای صبحانه به سمت شهر مقصد یعنی شهر شول آباد حرکت کردیم و در ساعت 8:30  جهت صرف صبحانه کنار سدی کوچک که جهت ذخیره آب برای مصارف کشاورزی احداث گردیده بود، مانند برکه ای زیبا در زیر کوه های سفید سربه فلک کشیده اشترانکوه که پر از حس آرامش بود اتراق کردیم. بعد از کمی استراحت و گرفتن عکس های زیبا از منطقه به مسیر خود ادامه دادیم؛

در ابتدا کمی به معرفی شهر الیگودرز و مناطق دیدنی منطقه میپردازیم که در راه آقای ارغوانی عزیز و سرپرست برنامه آقای جوادی برای دوستان معرفی کردند.

شهر الیگودرز در ناحیهٔ کوهستانی و با آب و هوایی بسیار سرد در شرق استان لرستان واقع شده و همچنین از شهرهای مرتفع و مناطق سردسیر ایران است. دیرینگی آن به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد. مردم این شهر به زبان لری بختیاری صحبت می کنند. الیگودرز در گذشته از چهار محلهٔ ورزندان، مجیان، ده تیرانی و ده محمدرضا تشکیل شده بود هرچند که توسعه اخیر شهر این مرز بندی را نامحسوس کرده است.

موقعیت جغرافیایی

الیگودرز بین ۴۹ درجه و ۴۲ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۴ دقیقه عرض شمالی واقع شده است. از نظر موقعیت نسبی، الیگودرز در نیمه شمالی شهرستان قرار گرفته است. این شهر از طریق محور شمالی با شهرهای خمین، محلات، اراک و از طریق محور جنوبی با شهرهای دزفول و فریدون شهر و کوهرنگ، از طریق محور شرقی با شهرهای داران، گلپایگان و خوانسار و از طریق محور غرب و شمال غربی نیز با شهرهای ازنا، دورود، شازند، بروجرد و خرم‌آباد ارتباط دارد.

راه‌های ارتباطی

شهر الیگودرز از خرم‌آباد ۱۳۵ کیلومتر، از اراک ۱۲۷ کیلومتر، از اصفهان ۲۱۰ کیلومتر و از تهران۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از نظر موقعیت ارتباطی نسبت به محورهای استانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آبشارهای منطقه الیگودرز

آبشار چونگ شنه

آبشار دره ماهی

آبشار مبارک‌آباد

از دیگر آبشارهای زیبا و دیدنی منطقه میباشند که هر یک از آنها مانند آبشار تاف که ما بازدید کردیم هر کدام حکایتی از وصف بهشتی بر روی زمین را دارند.

مهم‌ترین ارتفاعات

کوه سیاه، کوه سفید، کوه ریواس، کوه میال، مندیش، سیاتیر، امیر کوه، ارتفاعات باجگیران و به علاوه در اطراف شهر کوه‌های دیگری نیز پراکنده‌اند که مهمترین آنها عبارتند از: چهل گز در شمال شرقی، علی بلاغی در شمال و کمربسته در شمال شرقی و همچنین از کوه‌های دورتر از شهر می‌توان به قالی کوه و تمندر اشاره کرد.

نمای اشترانکوه ازالیگودرز

بعد از گذر از جاده ای کوهستانی و پر پیچ و خم و پربرف در گردنه ها در این فصل از سال و دیدن مناظر بسیار زیبا و بکر و دست نخورده که با گل های رنگا رنگ و لاله های واژگون آذین شده بود تا معنای فصل اردیبهشت برایمان ملموس تر گردد، گذر کردیم و به شهرشول آباد رسیدیم.

نگاهی اجمالی و معرفی شهر شول آباد

شول‌آباد ، دومین نقطه شهری در شهرستان الیگودرز است و مرکز بخش زز و ماهرو شهرستان الیگودرزدر استان لرستان است نام شول‌آباد منتسب است به قبیله‌ای باستانی از قوم پارس به نام شول که گستره حکومتی آن ها به شولستان معروف است این قبیله قرن ها در سرزمین زاگرس حکومت می‌کردند.

شول آباد منطقه‌ای میانکوهی است که آن را کوههای چندی در میان گرفته: 1- کوه رباط در 2 کیلومتری جنوب غربی به بلندی 3099 متر 2- کوه برنجه به بلندی 2893 در 10 کیلومتری جنوب باختری شول‌آباد.

رودهارود آب زز نزدیکترین رود به این شهر است که از کوه قالی کوه سرچشمه می گیرد و پس از آبیاری زمین‌های اطراف از جنوب شول‌آباد می‌گذرد.

راهها

– جاده ی الیگودرز به شول آباد

– جاده ی خرم آباد- سپیدشت – شول آباد

– راه آهن دورود به سپیددشت و جاده آسفالته سپید دشت به شول آباد

بعد از استراحتی کوتاه و دیدار با راهنمای منطقه اقای کاظمی  با شماره تماس09168647646 که عضو شورای شهر شول اباد نیز بودند دیداری داشتیم و پس از گرفتن اطلاعات دقیق از منطقه توسط سرپرست گروه مسیر خاکی 14 کیلومتری را به سمت روستای پیر امام ادامه دادیم،

ساعت 12 از ماشین پیاده شده و برای بازدید از آبشار تاف راهی طبیعت بکر و زیبا شدیم،

آبشار تاف (برنجه) در ۲ کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست. این آبشار از نوع آبشارهای پلکانی بوده و از سه پله تشکیل شده است. در مجموع ارتفاع این آبشار در حدود ۸۰۰ متر است.

رفت و برگشت و بازدید از آبشار حدود دوساعت و نیم به طول انجامید. برای صرف ناهار و استراحت در روستای پیر امام توقف داشتیم و ساعت 16:20 به سمت الیگودرز و برای شب مانی در روستای زیبای آشنا خور راهی شدیم؛ ساعت 21:15 در روستای آشناخور از ماشین پیاده شدیم (آشنا خور به معنای نزدیکتر به خورشید میباشد) پس از استقبال گرم و صمیمانه خانواده اسدی و جوادی برای شب مانی و استراحت در منزل آشنایان این بزرگواران مستقر شدیم .

صبح پس از صرف صبحانه و پذیرایی با شیر محلی، ساعت 8:30 به همراه راهنمای منطقه جناب آقای تقی فتاحی که معاون و مدرس دانشگاه پیام نور شهر خمین نیز بودن راهی شدیم و هدفمان آشنایی با منطقه و پیاده روی به سمت سد آشنا خور بود.

پس از معرفی منطقه و بازدید از خانه ویرانه اربابان که حکایتی تلخ و زورگویانه ارباب و رعیتی آن زمانه را با تعریف آقای فتاحی برایمان بازسازی میکرد پشت سر گذاشتیم و به راهمان ادامه دادیم،

حدود ساعت 10:30 کنار سرچشمه ای پر آب که تامین کننده آب زراعی منطقه بود گرد هم آمدیم و پس از استراحت و ثبت عکس به سمت قله ای هرچند کوچک ولی پر از حس استواری و استقامت و زیبا پا نهادیم، مسیر پراز لاله های واژگون و گلهای رنگارنگ بهاری بود و ساعت 12:40 بر روی قله سد آشنا خورایستاده و بعد از گرد هم آمدن گروه و استراحتی کوتاه بعد از خواندن شعر ای ایران و مراسم قله و یاد و گرامیداشت کوهنوردان عزیزی که جان خود را در راه توسعه این ورزش از دست داده اند و با زمزمه شعر ای کوهنورد از دامنه سحرانگیز قله به سمت چشمه پایین آمدیم.

ساعت 13:20 از چشمه با اتوبوس به سمت روستا حرکت کردیم، در منزل پس از خواندن شعرهای محلی همراه با دف و سازدهنی، شادی و پای کوبی و پس از صرف ناهار، آبگوشت بسیار لذیذی که از قبل توسط خانواده محترم آقای جوادی تدارک دیده شده بود، کم کم به لحظه خداحافظی نزدیک میشدیم.

ساعت 16:30 کوله بارها را در صندوق اتوبوس گذاشتیم و کوله ای پراز تجربه بر دوش ، عشق و محبت و صفا در دل و پر از اتفاقات خوب و زیبا در ذهنمان روستای زیبای آشناخور را به سمت تهران ترک کردیم.

حدود ساعت 22:20 در تهران یکی یکی با بچه های گروه خداحافظی کرده و با آرزوی دیدن هم در برنامه های دیگر یک دیگر را ترک کردیم.

و در آخر جا دارد از راننده خوب و صبورمان آقای حمید نجمی از شهر اراک تشکر و قدر دانی نمایییم.

(09183606975 آقای نجمی)

دوستان شرکت کننده

خانم ها: احمدی – اوشانی – مولایی- محمودی – راد- مرادپور – رحمانی - سلمانی – شاه حسینی – جوادی – جباری – سلامی – مسلمی

آقایان: بهروز جوادی (سرپرست) – ارغوانی – جاویدانی – شارعی – مهاجرانی – آقاخانی بابک و آرش – شیرزاد – منصورنژاد – معصومی – شرحی – اسدی – زنده دل – نوروزی – قضات – یزدی زاده - کاوه